lördag 7 augusti 2010

Fixardag

Att det alltid ska hända jobbiga saker på en fredag! I går behövde jag ringa efter rörmokaren. Det kan annars vara andra saker som kan hända på en fredag. Någon av barnen kan tex få öroninflammation.

Det sprutade ut vatten från ledningen under vasken i köket. Ägarna av huset bor i Sydafrika och det var inte aktuellt att ringa och fråga dem. Johan gick inte att nå eftersom han satt i möte på jobbet. Jag ringde Rob som var här i maj för att laga grinden. Han gav mig hans telefonnummer.  För mig passade det bra igår. Så honom ringde jag fredag eftermiddag när han egentligen hade tänkt gå hem efter en veckas arbete. Han dök upp på kvällen med ett lite spänt leende. Han hade inga saker med sig för att laga ledningen så klart, och ägarna i Sydafrika måste i vilket fall som helst frågas om det var något de hade tänkt sig betala för. Så han stängde av vattnet i ledningen, och frågade om det var något annat han skulle prata med dem om när han ändå hade dom i luren. Det skulle han inte ha gjort insåg han! Dom första tre punkterna kunde han hålla i huvudet, sedan fick han be om papper och penna.
Jag nämnde att badkarspluggen inte fungerade. Där är en ratt som sitter på badkarsväggen som man ska kunna vrida för att stänga badkaret. Eftersom den inte fungerat så lånade vi ploppen till Olivers leksaksspis med vask till. Tur!

Och så var det det stora hålet i väggen. Det är ett ventilationsgaller som öppnats lite extra för att antennsladdar och lite annat ska kunna gå igenom. Man har "lagat" lite med papper och tejp. Men i vinter kommer kyla att kunna gå ut och smådjur att kunna gå in och värma sig till jul.



Sen fick vi gå upp igen eftersom jag skulle visa att gånggärnen lossnat från dörren som går in till pannan. Dörren ramlar ut i rummet om inte strykbrädan står där och håller tillbaka den.

Och så fick jag berätta om ekorren som kunde gå in i ventilationshålet mellan kylen och diskmaskinen i köket. -Oh! sa Rob.
-How do you know it is a squirrel?
-Big fluffy tail!? sa Johan.
-Yes, thats a squirrel...

Så det blir nog en heldag för Rob!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar