tisdag 30 november 2010

Snö!


Så kom snön. Och med den paniken! Inte direkt på morgonen för då kom det bara lite snöflingor och dom engelska barnen skuttade iväg i sina sandaler (som Harriet skulle ha kallat dom). Vissa hade kjol och bara ben. Så långt var allt som det brukade. 

Idag var det ändå varmare än igår och då var jag chockad på riktigt. En av klasserna (inte mina barns) på stora barnens skola hade utegympa i -6°C, och det kan man väl ha även om jag är rejält tveksam, men helst inte i t-shirt och shorts! Så jag fick bestämt ta en snack med mina barns lärare efter skolans slut, och meddela att jag förbjöd t-shirt-och-shorts-gymnastik om det var minusgrader. -Ok, sa Mr Lärare.

Efter lunch gick det ut ett meddelande om att man nu gärna fick komma och hämta sitt barn eftersom det  snöade och det då skulle bli jobbigt när alla skulle komma slirandes med sina sommardäck- mig inräknat. Jag tar seden dit jag kommer. 
Barnen fick alltså gå hem några timmar tidigare. Vi åkte över till våra danska vänner, byggde stora snögubbar och skrattade lite över situationen. Det var första gången barnen var ute idag. Inte mycket mening med att klä barnen varmt om dom ändå inte får gå ut pga regn eller snö. Men så gör dom här och vi försöker (inte) anpassa oss. 

Så på grund av health and safety reasons gäller bland annat:

Ha t-shirten eller skjortan instoppad i byxor eller kjol.
Inte gå i sommarklänning efter höstlovet (Det gäller alltså inte den lårlånga kjolen)
Inte gå på gräset när det är vått, fuktigt, frostigt eller snöigt.
Inte gå på lekställningar när det är vått, fuktigt, frostigt eller snöigt.
Inte gå ut på rast när det är vått, fuktigt, frostigt eller snöigt.

Däremot går det bra att låta barn 4-6 år springa omkring ute med en bit morot att äta på rasten förutsatt att det inte är vått, fuktigt, frostigt eller snöigt. 

Det går också bra att ha gymnastik ute i -6 °C. Och då gäller ingenting av vått, fuktigt frostigt eller snöigt.

Jag tror jag har fattat men inte helt förstått.


Om mycket får jag veta att det minsann inte brukar vara så här! Vad det än må vara. Nu snö exempelvis.


Jag skulle gärna vilja titta på tv, men det går heller inte pga snön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar