måndag 27 december 2010

Julafton

Question: Where do sick gnomes go?

Egentligen skulle det väl ha nämnts något om julafton. Pressat shema. För att inte skapa förvirring så bestämde vi dagen innan att julafton inte började förrän klockan 08.00. Dom som vaknade innan dess kunde titta i sin julstrumpa som hängde på dörren till sitt rum. Där i skulle då ligga en present som skulle sysselsätta dem fram tills det var dax för resten att vakna.





Det var faktiskt ingen som vaknade 05.40. Annars är det en stor risk en dag som julafton. Vi hade frukost 08.00 sedan julklappar. Jag inser att jag möjligtvis överför min otålighet till barnen genom att låta dem få sina presenter på morgonen, men jag har för mig att vi fick dem på morgonen som barn. Jag tycker att det är en enda lång plåga att vänta till eftermiddagen eller kvällen. Dom har redan väntat i 364 dagar. Men alla gör som dom vill. Och dom flesta väntar till eftermiddagen.





Så frukost 08.00, 08.06 julklappar med glada barn, julmiddag 12.00, lämna gäst vid tågstationen 13.40, sedan däcka. Tidig kväll åkte vi ner till stan för att gå en promenad och titta på julbelysning, rasta hunden och titta på alla människor som rusade omkring och gjorde sina sista minuten inköp.



Det blev en blandning av det bästa från svenska och det englelska julbordet. Även om det skarvades lite i tillagningsprocessen för att nå tidsmålen. Men det bästa är att vi inte har arton byttor med rödbetsallad och andra majonäsgeggor liggande i kylen.  


Kvällsmat blev Indisk takeaway. Skönt. 365 dagar kvar till nästa gång.


Enligt engelsk tradition har man christmas crackers på julafton. I den finns en tokig pappershatt som man inte vill ha på sig men alla har ändå, en liten gåva och en gåta. Det här var min gåta.




HAHAHAHAAAA. Jag tyckte faktiskt att det var roligt...!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar