tisdag 12 april 2011

Lekar

Barnen hade en jätterolig lek. Dom lekte restaurang. Med ett värmeljus som blev till en brasa. Så med lite otur hade jag kunnat uppleva engelskt fängelse också. Om skogen brunnit ner.

Funderade lite på mitt försvarstal. Funderade lite på min uppfostringsmetod. Jag vill gärna säga "ja" till barnens idéer. Inte att elda upp skogen förstås, men att det ok att ha ett litet värmeljus som eldstad. Att det är ok att använda en kniv att tälja med. Hopplöst trist att bli förvisad till leksakerna som redan är färdiga från affären.

Men jag funderade på hur det skulle gå och hur man uppfattas när man låter barnen leka med eld. Det är fint med självständiga och företagsamma barn fram tills dess att någonting händer. Det är ju bara det att man måste öva på företagsamheten.
Nu är elden släckt. Och leken tog hastigt slut. Trist.

Dom kommer snart igång med en ny lek innehållande en grensåg eller något annat farligt.


Igår fikade vi på Newlands Corner. På den utsikten tröttnar vi nog aldrig.




Perfekt! Ikväll bråkar barnen om vem som fått mest isbergsallad. Något har jag gjort rätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar