söndag 9 januari 2011

Dreaded Sunday

Kära dagbok. Idag har jag gjort en biltur from Hell på slingriga vägar ner till sydkusten. Det tar ganska precis en timma och femton minuter. Give or take en minut.  Barn vill inte åka bil. Dom tycker inte att det är roligt. Även om jag har lastat bilen full av saker att göra på både ditresan och hemresan.

Det är som att trycka på en knapp. Så är tjafset igång. Ja, det börjar egentligen redan i hallen på väg ut till bilen. Barnen står för nära varandra. Hallen är två kvadratmeter stor. Och då kan man omöjligt låta bli att komma i kontakt med varandra. Och så en jädra stor greyhound om inte vill missa avfärden.

Hur folk med fler barn än tre över huvud taget kommer iväg någonstans är för mig obegripligt. Snälla! Om det finns någon där ute som har tre barn eller fler och som kommer iväg relativt smärtfritt och sedan har en lyckad biltur i en timma plus, så hör för allt i världen av er. Tips mottages tacksamt.

Bästa tipset hittills har varit skiljeväggar som mamman låtit en snickare göra. Dom har man i bilen mellan barnen så att dom inte kommer att peta på varandra. Det är ditåt det nu lutar. Även om fisar inte hjälps av en skiljevägg.



Imorgon börjar projekt hus i Olivers skola. Barnen ska ha en bild på sitt eget hus med in till skolan. Så lär barnen sig vad ett radhus i slummen heter och vad en lite ståtligare friliggande villa heter. Jag tror att vi klarar oss med semi detached. Undra hur många föräldrar som skulle vilja visa upp ett lite finare hus och kanske slinter med kameran och tar en bild av grannens gods?

För att kunna bygga hus tar barnen med sig en skokartong att bygga av. Vi fick en kartong av moster som handlar allt på John Lewis. Tur.

1 kommentar:

  1. Tack för tipset på min blogg!! Jag har svarat dig där också :) . Nej, usch jag har inga bra biltips, känner helt igen mig. CD-böcker brukar fungera ganska bra tycker jag. Samt ett inte allt för lågt blodsocker.
    Känner igen det här med hus i skokartonger och dinosaurievärldar har våra barn gjort och annat. Har lärt mig att man ska nog inte slänga några skokartonger här förrän barnen passerat 15 år och det är uteslutet med fler kartongprojekt... :)

    SvaraRadera