söndag 7 november 2010

Bra idé!

Snart är det Johans födelsedag. När vi satt och åt kvällsmat frågade barnen vad han önskade sig i present. Johan kom med lite förslag som mestadels handlade om kärlek och närvaro och då kom Oliver, fem år, fram till en lysande idé. -Jag vet, vi packar in mamma i en låda! Jaha?

Hur kommer det sig att femåringar har så bra idéer? Jag menar inte att jag vill packas in i någon låda. Jag köper väl en chokladask istället. Men femåringar har en mycket klar och rolig uppfattning om saker och ting, men som någon gång under åren som följer försvinner. Det suddas ut och blir rationella och logiska vuxenidéer och lösningar. Femåringar fattar ofta mer än någon annan. Kanske skulle dom styra landet ett tag?

Lyssna tex på den här killen. Intressant det han tar upp om studien som gjordes om förslag på vad man kan använda ett gem till. Ja, resten av det han säger är också värt att lyssna på.

1 kommentar:

  1. Intressant film. Olivers förslag visar att han är i besittning av det laterala tänkande som vi vuxna får träna på att återvinna (om vi på nytt vill komma i åtnjutande av det). Detta eftersom det laterala tänkandet (om jag fattade filmen rätt) förstörs med ökande ålder och utbildning. Kul att se att man fortfarande refererar till de Bonos "läror". Synd bara att de så sällan kommer till användning i praktiken i företag och organisationer.

    Dessutom: vilken hejare på att rita snabbt. Och prata samtidigt! Imponerande.

    //Lars-Gösta

    SvaraRadera