torsdag 12 januari 2012

Födelsedagstårta

Nu är det onödigt kallt. Det verkar vara onödigt varmt i SA där vi bodde. Nu tycker dom visst att det är i varmaste laget med 38°C.

Jag har lämnat barnen på skolan och har inte tagit av mig ytterkläderna när jag kommit in. Jag måste få upp värmen igen. Man kan förstå varför engelsmännen har ytterskor på sig inomhus alltid. Vill man att gästerna ska ta av sig så får man be dem göra det och erbjuda tofflor. Varför bor vi här?

Idag gör jag en födelsdagstårta till min vän som fyller 40 år imorgon. Wish me luck! Ännu inga markeringar på ugnen som talar om gradantalet. Det är antingen kallt, lite varmt eller mycket varmt.

Igår var jag på möte på Leons skola. I sexan gör barnen på våren ett prov, eller flera kunskapsprov - SATS.  Så igår var jag på möte om hur man bäst hjälper sitt barn. Mutor avråddes. Vad finns det då kvar?

Provens resultat delar in barnen i grupper i secondary school, alltså årskurs 7 och upp. Gör man bra ifrån sig på proven kommer man in i en svårare grupp och har lättare att göra det man vill. Ryktet går att det kan vara väldigt svårt att komma ur den grupp man en gång blivit placerad i. Men det vet jag inte. I slutändan är det så att alla inte får samma undervisning. Kanske är det bra. Rättvist. Kanske kan det bli orättvist om man måste ha en lägre grupp i alla ämnen.


Så här är det. Vissa kan baka. Andra inte. Vi gör ändå så gott vi kan. Nu börjar jag baka tårta, andra försöket.

Vill man se en som kan baka: tartorochtradgard.blogspot.com

1 kommentar:

  1. Vacker bild!!
    Jag längtar också efter sol och värme!
    Hur gick det med tårtan? Och framför allt, hur gick det för Leon på proven? Det är ett tufft system de har här. Som du skriver kanske det ÄR rättvist på något sätt, speciellt för de begåvade, att man verkligen tar tillvara på deras behov, MEN det verkar så stelbent. Det finns verkligen de som mognar i olika åldrar, även kunskapsmässigt. Och som du säger kan man vara olika duktig i olika ämnen... Svårt!! Kram.

    SvaraRadera