onsdag 14 december 2011

Första Julskinkan

Känner mig som Jamie Oliver, eller möjligtvis Nigella Lawson.

Vid fyratiden öppnade jag ett paket kött. Frigående glad gris. Innan han kom ner i paketet. Under tiden som köttet fick rumstemperatur, tittade jag i skafferi och kylskåp för att se vad jag kunde ha för smaksättare till steken. En halv deciliter bitter marmelad längst ner i en burk blandades med ingefära, soya, salt och peppar. Det blir lagom juligt.

Hade jag kommit ihåg att anmäla barnen till skolans jullunch så hade jag inte behövt skicka med julmat imorgon. Eller behövt och behövt. Dom skulle också kunna äta Marmite Sandwiches, men jag tyckte det var synd så jag slänger ihop en liten jultallrik.

Köttet täckt i aluminiumfolie går alltså in i ugnen vid fyratiden på lägsta värme. Sen glömde jag bort det och kom inte ihåg köttet förrän jag satt klockan 19 på Ina och Leons skola för att titta på barnens julmusical. Den skulle vara färdig kl 20.15. Så jag satt där och hoppades att det inte skulle bli lite för länge i ugnen.

Det blev det så klart inte. Jag kommer hem från musical. Går direkt till ugnen, och tar ut köttet som är perfekt! Jag breder mig en skiva bröd, skär några rejäla skivor kött, med lika rejäla skivor tomat och känner mig så jädra nöjd. Precis så som Nigella ser ur när hon öppnar kylen mitt i natten.

Ingen bild varken på mig eller mackan. Där går gränsen för vad jag orkar.

5 kommentarer:

  1. Gött som tusan! Jag är själv inne på min andra griljerade skinka för i år, men jag har fuskat och köpt förkokt.
    Förresten... var det inte Nigella som kokte sin skinka i coca cola?
    /Lasse

    SvaraRadera
  2. Härligt! Hade du gul stark engelsk senap på? Att Ugnssteka i påse blir också saftigt, salt å gott! Snälla Melanie, gör mig en tjänst: ät en gång pommes med vinäger, drick en kopp riktigt engelskt The kokt med fiskögon å ät en liten påse vinegarchips för mig? Kram!

    SvaraRadera
  3. Lars- Du kan nu inte byta till Lasse. Det har gått för långt! Coca Cola låter ju kanske gott. Det låter som ett Nigellarecept.



    Pia - Ingen senap. Då kände man inte dom fina nyanserna i smaksättningen:) Vet du vad - Jag kan absolut äta en pomme, och äta en lite chipspåse. Men känner mig lite tveksam med te och fiskögon. Är något särskilt ställe som säljer det, eller ska man själv göra hemma? God Jul till er Alla!

    SvaraRadera
  4. Lät gott det där! Oj vad jag håller tummarna att Johan blir bra, nu när ni ska iväg och allt. Önskar er en riktigt härlig semester!
    / Linda W

    SvaraRadera
  5. Linda - Johan är mår bättre nu, men skulle inte gå till jobbet den här veckan heller enligt läkaren. Han åkte bara in till London idag för att kolla läget. Så vi klarar oss nog.

    SvaraRadera